TIM wśród największych marek na Forum Brandingu

„Skok z mostu, czyli jak wzmocniliśmy TIM” to tytuł wystąpienia prezesa TIM SA na Forum Brandingu, które odbyło się 30 czerwca na Stadionie Narodowym. O budowaniu silnej marki opowiadali też przedstawiciele m.in. Coca-Coli, Procter & Gamble czy PZU.

Forum Brandingu i towarzyszący mu Dzień Marki w Polsce powstały przy okazji 25-lecia komunikacji marketingowej w Polsce, a tym samym także samego brandingu. Głównym organizatorem wydarzenia był Ośrodek Dialogu i Analiz THINKTANK. Podczas ośmiu godzin prelekcji, warsztatów i dyskusji prezentowano drogi, jakimi przez ćwierć wieku ewoluowały polskie marki, a także sposoby, w jaki sposób na polskim rynku zadomowiły się międzynarodowe brandy. Rozważano także trendy, jakie zdeterminują budowanie silnych marek w przyszłości.

 

Marka jest tam, gdzie jej klienci

Krzysztof Folta (z prawej) i Paweł Oksanowicz, jeden z prowadzących Forum Brandingu

I właśnie w bloku poświęconym trendom wpływającym na markę wystąpił Krzysztof Folta, prezes Zarządu TIM SA. Wraz z nim o swoich firmach opowiadali: Maciej Szczechura – członek Zarządu Getin Noble Banku, Anna Jakubowski – dyrektor generalna Coca-Cola Poland Services, a także Marek Kapuściński – dyrektor generalny i wiceprezydent Procter & Gamble Europa Centralna.

Krzysztof Folta pokazał, jak przez wiele lat TIM wyznaczał trendy w swojej branży, wprowadzając jako pierwszy innowacyjne rozwiązania, wzbogacające ofertę i usprawniające obsługę klienta. W pewnym momencie konkurencja jednak dogoniła TIM. Sposobem na odzyskanie pozycji lidera było odpowiedzenie na światowe trendy związane z kupowaniem w internecie.

Tak narodził się nowy TIM, który z sieci hurtowni elektrycznych przeobraził się w nowoczesnego dystrybutora artykułów elektrotechnicznych, który już ponad 60% przychodów uzyskuje ze sprzedaży online. TIM stał się – niczym samochód hybrydowy – połączeniem sprawdzonego elementu (silnik spalinowy, a w TIM-ie kompetencje ludzi – handlowców, przedstawicieli handlowych) oraz nowoczesnej technologii (silnik elektryczny jak e-commerce).

 

Nowe życie

– TIM przeszedł rewolucję, która była jak skok z mostu na bungee – takiego obrazowego porównania użył Krzysztof Folta, przedstawiając zmianę, jaka zaszła w firmie, którą kieruje. – Decyzja o likwidacji lokalnych magazynów i przekształceniu dotychczasowych oddziałów w biura handlowe oznaczała, że nie ma już odwrotu – dodał.

Rebranding, który miał miejsce w 2014 roku, symbolicznie zakomunikował, jak zmienił i unowocześnił się TIM. Jednocześnie firma odzyskała pozycję lidera branży pod względem obrotów, powracając na 1. miejsce rankingu publikowanego przez miesięcznik „Elektrosystemy”.

Wystąpienie prezesa Zarządu TIM SA wzbudziło duże zainteresowanie obecnych na sali specjalistów z dziedziny brandingu. W kolejnych wystąpieniach wielokrotnie odnosili się do przykładu TIM-u, wskazując, że właśnie tak działają silne marki. Szymon Gutkowski, dyrektor generalny DDB&tribal, pogratulował Krzysztofowi Folcie odważnych decyzji. – Panie prezesie, dzięki temu dał Pan firmie kolejnych dziesięć-piętnaście lat życia – zauważył.

 

Potrzebna silna narodowa marka

Forum Brandingu 2015 zakończyło podpisanie przez uczestników wydarzenia manifestu „Marka dla Polski”. Zachęcają w nim inicjatywy obywatelskie do włączenia się w ruch na rzecz stworzenia podstaw nowoczesnego brandingu narodowego i postulują, by rząd po wyborach oraz nowy prezydent poświęcili więcej uwagi marce Polska. Przez brak pomysłu na narodowy branding traci bowiem całe państwo, przedsiębiorstwa i Polacy, gdyż silna marka zwiększa rozpoznawalność i reputację kraju w świecie, wzmacnia atrakcyjność polskich produktów w kraju i za granicą, przyciąga turystów i inwestorów – a w efekcie zwiększa liczbę miejsc pracy. Zachęcamy także Państwa do poparcia akcji i podpisania się pod manifestem „Marka dla Polski”.

Organizatorzy i uczestnicy spotkania na Stadionie Narodowym wyrazili nadzieję, że zarówno Forum Brandingu, jak i towarzyszący mu Dzień Marki w Polsce staną się cyklicznymi, corocznymi wydarzeniami.

drukuj