


Od handlu piwem i mlekiem do największego dystrybutora artykułów elektrotechnicznych w Polsce, łączącego ćwierć wieku doświadczenia w tradycyjnym handlu z nowoczesną technologią e-commerce. Tak najkrócej można opisać zmiany, jakie w ciągu niemal 35 lat zaszły w firmie TIM.
TIM startuje jako biuro projektowe, choć jednocześnie świadczy też usługi – przede wszystkim pomiarowo-kontrolne i instalacyjne. Pod koniec lat 80. dochodzi też działalność handlowa – na początek sprzedaż m.in. niezwykle innowacyjnego jak na tamte czasy mleka w kartonach, a także piwa.
Z początkiem lat 90. XX wieku TIM rozpoczyna tworzenie sieci hurtowni elektrycznych w innych miastach. Jako pierwsza poza Wrocławiem, w kwietniu 1991 r., powstaje placówka w Ostrowie Wielkopolskim.
Pierwsza siedziba TIM – ul. Prusa 15, Wrocław
Świdnicka firma początkowo zajmuje się handlem artykułami elektrotechnicznymi, jednak przedmiotem jej działalności jest także produkcja przyrządów pomiarowych oraz opraw oświetleniowych, a także usługi. W 1998 roku zmienia nazwę i formę prawną na Sonel SA. Spółka ta istnieje nadal, zajmuje się produkcją wysokiej jakości przyrządów pomiarowych dla elektroenergetyki oraz telekomunikacji, jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
W 1999 r. rosnący udział przychodów z usług jest powodem wyodrębnienia z TIM SA kolejnego podmiotu gospodarczego. Elektrotim SA z siedzibą we Wrocławiu przejmuje działalność produkcyjną oraz usługową prowadzoną dotychczas w ramach pionu technicznego TIM SA. Podobnie jak Sonel SA, również Elektrotim SA nadal prowadzi i prężnie rozwija swoją działalność, jest także obecny na GPW.
Wnętrze fabryki Sonel SA
Kurs akcji TIM SA osiąga wówczas poziom 9,80 zł, by w kolejnych dniach wzrosnąć do niemal 12 zł. TIM jest jedną z zaledwie 160 spółek obecnych wówczas na warszawskim parkiecie.
Od lewej: Krzysztof Folta – prezes zarządu TIM SA, Wiesław Rozłucki – ówczesny prezes zarządu GPW
Po zamknięciu w 2009 r. centrum logistycznego w Toruniu (zaopatrywało północną i centralną Polskę) obiekt w Siechnicach staje się jedynym tego typu w TIM SA i obsługuje oddziały oraz klientów z całej Polski.
MARKETEO.COM posiada 100% udziałów w Narzedzia.pl SA – operatorze internetowego sklepu z elektronarzędziami www.narzedzia.pl. Tym sposobem TIM SA rozpoczyna swoją przygodę z e-commerce.
Wkrótce następuje połączenie Narzedzia.pl SA z MARKETEO.COM S.A – spółka przyjmuje nazwę ROTOPINO.PL S.A.
Tak powstaje Grupa Kapitałowa TIM.
Od lewej: Ryszard Zawieruszyński – prezes zarządu MARKETEO.COM SA, Krzysztof Folta – prezes zarządu TIM SA
Bydgoszcz, magazyn Rotopino.pl SA, rok 2011 r.
To pierwszy w polskiej branży elektrotechnicznej e-sklep, którego oferta (wraz z informacją o cenach) jest dostępna dla wszystkich klientów – zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Dodatkowo olbrzymią większość oferty stanowią produkty dostępne od ręki, a więc wysyłane w miejsce wskazane przez klienta w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia (w dni robocze).
Pierwsza odsłona e-sklepu TIM SA
Dotychczasowe oddziały TIM SA posiadające własne magazyny zostają bowiem przekształcone w biura handlowe, a wszystkie zamówienia z wysyłką bezpośrednio do klienta realizuje centrum logistyczne w podwrocławskich Siechnicach. Już połowa obrotów TIM-u pochodzi z kanału e-commerce. Symbolicznym potwierdzeniem roli kanału internetowego jest przeniesienie Sklepu TIM z adresu sklep.tim.pl na główną domenę internetową firmy, czyli www.tim.pl. Spółka dołącza także do grona członków Izby Gospodarki Elektronicznej, skupiającej firmy działające w sektorze e-commerce
Podczas uroczystej gali z okazji 25-lecia działalności, zorganizowanej 13 czerwca w Operze Wrocławskiej, TIM prezentuje swój nowy logotyp. W tym samym czasie do Grupy Kapitałowej TIM dołączają dwie kolejne spółki: EL-IT SA i Sun Electro Sp. z o.o.
W listopadzie centrala TIM SA przenosi się z podwrocławskich Siechnic do biurowca Arkady Wrocławskie w centrum stolicy Dolnego Śląska. Tam też od lutego 2015 r. mieści się siedziba spółki. Centrum Logistyczne TIM SA funkcjonuje w dotychczasowej lokalizacji, czyli w Siechnicach.
Stary i nowy logotyp TIM SA
Opera Wrocławska – gala z okazji 25-lecia działalności TIM SA
Występ artystów z teatru Ocelot podczas gali z okazji 25-lecia TIM-u
Jubileuszową imprezę uświetnił także występ paryskiego kabaretu Crazy Horse
Biurowiec Arkady Wrocławskie – nowa siedziba centrali TIM SA
3LP w 100% należy do TIM-u i specjalizuje się w zautomatyzowanym outsourcingu usług logistycznych podmiotom z sektora e-commerce, także pochodzącym spoza GK TIM.
Po rozbudowie trwającej od połowy grudnia 2016 r. do czerwca 2017 r. powierzchnia obiektu w Siechnicach wzrosła z 12.000 do ponad 40.000 mkw.
Centrum Logistyczne 3LP SA w Siechnicach po rozbudowie
Na działce, na której wzniesiono budynek, do połowy lat 10. XXI wieku działał (przez niemal 20 lat) wrocławski oddział TIM-u wraz z magazynem.
Cu Office – budynek A (centrala TIM-u na 7. piętrze)
Cu Office – budynek B
To samo miejsce w 2011 r.
To samo miejsce w 2011 r.
Tym samym w Grupie, która postanowiła skupić się na rynku B2B, pozostały już tylko dwie spółki: TIM oraz 3LP. Rok wcześniej nastąpiło bowiem zakończenie postępowania likwidacyjnego i wykreślenie z rejestru przedsiębiorców Sun Electro Sp. z o.o. w likwidacji. W 2018 roku z kolei Grupa sprzedała akcje Elit S.A.
Miliard rocznych przychodów stanowił jeden z dwóch głównych celów strategicznych firmy na lata 2019-2021 (drugim, zrealizowanym już wcześniej, było osiągnięcie rentowności EBITDA na poziomie co najmniej 3,6%). Zmiana modelu działania i ciągłe stawianie na rozwój w obszarze e-commerce, a także efektywna praca całego zespołu TIM-u, pozwoliły przekroczyć poziom 1 miliarda złotych ponad dwa miesiące przed upływem zakładanego terminu.
W perspektywie pięcioletniej TIM założył osiągnięcie na poziomie jednostkowym ponad 3 mld zł przychodów oraz 250 mln zł EBITDA. Za istotę strategii przyjęto natomiast dalszy rozwój firmy w obszarze e-commerce B2B, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań specjalistów z branży elektrotechnicznej. Nową misją TIM-u staje się: „Ułatwiać pracę profesjonalistom”.
Firma chce, aby klienci odnajdywali w TIM-ie prawdziwe centrum elektrotechniki.Sklep internetowy ma być miejscem, w którym zajęci specjaliści znajdą zarówno najszerszą ofertę produktową oraz atrakcyjne warunki cenowe, jak i wsparcie techniczne. Sposobem na realizację misji jest także maksymalizacja wygody korzystania z serwisu e-commerce.
Dynamiczny rozwój firmy nie byłby możliwy bez zespołu, który jest znakomicie zmotywowany i pracuje z pasją. Z tego powodu jeden z filarów strategii został zdefiniowany jako „TIM to team”.
W ramach Grupy Würth prowadzą swoją działalność również spółki handlowe i produkcyjne, określane jako Spółki Sojusznicze, działając w powiązanych obszarach biznesowych, począwszy od hurtowej sprzedaży materiałów elektrycznych i elektroniki, a skończywszy na usługach finansowych. Grupa Würth na początku 2024 r. zatrudnia ponad 87 000 pracowników w ponad 400 firmach z ponad 2 500 punktami odbioru w 80 krajach. Według wstępnych danych w roku obrotowym 2023 Grupa Würth osiągnęła przychody w wysokości 20,3 mld euro.
GK TIM dołącza do linii biznesowej Würth Electrical Wholesale Group, która jest jednym z liderów hurtowej sprzedaży materiałów elektrotechnicznych na rynku europejskim. Obie Spółki Grupy Kapitałowej TIM – zarówno TIM S.A., jak i spółka logistyczna 3LP S.A. – będą nadal działać jako samodzielne spółki.
W następstwie transakcji akcje TIM SA opuszczają 5 czerwca 2024 r. Główny Rynek warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.