Działania TIM-u wśród niemal 1000 dobrych praktyk odpowiedzialnego biznesu
25-lecie swojej działalności Forum Odpowiedzialnego Biznesu uczciło 10 czerwca 2025 r. premierą 23. edycji raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. To siódma z rzędu publikacja zawierająca propozycje zgłoszone przez TIM.
Raport stanowi kompleksowy przegląd realnych działań firm w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju. Premiera tegorocznej edycji odbyła się podczas jubileuszowej konferencji Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) „Transformacja biznesu – scenariusze przyszłości”.
W tegorocznym raporcie znalazło się 957 przykładów dobrych praktyk, zgłoszonych przez 265 firm (w tym pięć pochodzących od TIM-u – maksymalna liczba w przypadku zgłoszeń od firm niebędących partnerami FOB – od dużych korporacji po mikroprzedsiębiorstwa.
Mapa realnych zmian
Zgłoszone działania zostały przyporządkowane do 7 obszarów zgodnych z normą ISO 26000, czyli międzynarodowym standardem wyznaczającym kierunki odpowiedzialności społecznej organizacji. Najwięcej praktyk dotyczyło zaangażowania społecznego i rozwoju społeczności lokalnych – 396, warunków pracy – 228 i środowiska – 206. Z kolei najmniej wskazano w obszarach: zagadnień konsumenckich – 55, praw człowieka – 32, ładu organizacyjnego – 23 oraz uczciwych praktyk operacyjnych – 16.
Praktyki można było przypisać również do konkretnych ESRS, tj. Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju, obowiązujących duże firmy w UE w ramach dyrektywy CSRD. Najczęściej pojawiały się działania zgodne z ESRS S1 (Własne zasoby pracownicze) – 227. Zdecydowana większość, bo aż 527 praktyk, nie została przypisana do żadnego ze standardów. W kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (tzw. Agendy 2030) najczęściej zgłaszano działania wspierające:
- Cel 12: Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja – 119 praktyk
- Cel 3: Dobre zdrowie i jakość życia – 87 praktyk
- Cel 8: Wzrost gospodarczy i godna praca – 84 praktyki
– Wliczając lokalne inicjatywy, jak również systemowe zmiany – każda z tych praktyk pokazuje, że odpowiedzialność biznesu przekłada się na konkretne decyzje i działania. Łączy je wspólna idea: troska o ludzi, środowisko i transparentne zarządzanie. Ten raport to nie zbiór deklaracji – to mapa realnych zmian, które dzieją się tu i teraz, w odpowiedzi na rosnące oczekiwania społeczne oraz wyzwania środowiskowe – mówi dr Karolina Adamska-Woźniak, dyrektorka zarządzająca Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Nie tylko dobre praktyki
Firmy, które zgłosiły dobre praktyki do najnowszej edycji raportu, w sumie zatrudniają ponad 847 tysięcy osób, co stanowi prawie 5% wszystkich pracujących w Polsce. 84% firm uwzględnionych w publikacji zadeklarowało posiadanie strategii ESG lub zrównoważonego rozwoju.
– Wszystkie dobre praktyki TIM-u wypływają z naszych strategii: CSR z 2019 roku, a następnie ESG z 2022 roku. Odzwierciedlają zarówno nasze zaangażowanie w lokalne społeczności, jak i odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo w branży, w której działamy od niemal czterdziestu lat – mówi Michał Kostrowicki, kierownik Zespołu ESG i Komunikacji Korporacyjnej w TIM SA. – Cieszy nas, że nasze inicjatywy nieprzerwanie od edycji 2018 znajdują uznanie i zostają odnotowane w raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Naszym celem nie są jednorazowe akcje, ale długofalowe zmiany, dlatego wśród inicjatyw zgłoszonych przez TIM, a zaakceptowanych przez FOB, nie brak działań prowadzonych od kilku lat, jak wolontariat pracowniczy, program grantowy, TIM Mikołajów czy Aktywny TIM dla Przyjaciół – dodaje.
W 2025 r. członkowie Zarządu TIM SA dołączyli do programu Chapter Zero Poland, polskiej odsłony Climate Governance Initiative powołanej przez Światowe Forum Ekonomiczne, a koordynowanej w Polsce przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Celem programu jest wymiana wiedzy i doświadczeń członków i członkiń zarządów oraz rad nadzorczych na temat konsekwencji zmian klimatycznych dla biznesu, a także wpływu biznesu na klimat.
23. edycja raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” jest dostępna do pobrania na stronie FOB >>
Poprzednie edycje dostępne są tutaj >>
Wolontariat pracowniczy
Od 2019 r. pracownicy mogą zgłaszać propozycję działań z zakresu wolontariatu, które firma wesprze organizacyjnie i/lub finansowo. Od 2023 r. mogą alternatywnie wybrać możliwość realizacji wolontariatu w godzinach pracy (8 h w skali roku), lecz pozostałe niezbędne zasoby muszą zapewnić we własnym zakresie. Beneficjentami mogą być: OPP, instytucje publiczne (szkoły, przedszkola, szpitale, DPS itp.), inne osoby i organizacje potrzebujące wsparcia. Preferowane są lokalne społeczności prowadzące działania o charakterze edukacyjnym/oświatowym, prozdrowotnym, proekologicznym, kulturalnym, pomocowym.
Złożone w 2024 r. wnioski dot. realizacji wolontariatu obejmowały ok. 80 osób (niektórzy uczestniczyli w kilku) przy m.in. akcji sadzenia drzew, tworzeniu wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego, organizacji turniejów piłkarskich dla dzieci czy Szlachetnej Paczki. Dzięki współpracy z Fundacją Zaczytani.org 14 pracowników centrali firmy wzięło udział w całodniowym szkoleniu z bajkoterapii, by następnie jako wolontariusze prowadzić zajęcia dla dzieci.
W obliczu powodzi osoby, które wykorzystały już pulę 8 h, otrzymały we wrześniu możliwość przeznaczenia dodatkowych 8 h na wolontariat związany z zabezpieczaniem przed powodzią czy walce z jej skutkami (centrala firmy znajduje się we Wrocławiu).
TIM Integracja Multisportowa, Aktywny TIM dla Przyjaciół i RakReaton
Charytatywna akcja „Aktywny TIM dla Przyjaciół” polega na gromadzeniu kilometrów z wykorzystaniem aplikacji mobilnej. Przeprowadzona w 2024 r. 7. edycja trwała przez lipiec i sierpień. Po raz trzeci wzięli w niej udział pracownicy nie tylko firmy, ale również jej dostawców. Wszyscy, którzy wykonali określone minimum kwalifikacyjne, otrzymali pamiątkowe koszulki techniczne. We wrześniu firma wzięła udział w 5. edycji RakReatonu, organizowanego przez Fundację Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową.
W 2019 r. firma rozszerzyła „Aktywny TIM…” w całoroczną rywalizację „TIM – Team Integracja Multisportowa”, której celem jest zachęcenie pracowników do regularnej aktywności fizycznej.
Podczas akcji „Aktywny TIM dla Przyjaciół 2024” zgromadzono 126 402 km, co przy uwzględnieniu stosownych przeliczników (zależnych od rodzaju aktywności) dało 49 087 zł.
Liczba aktywnych uczestników wzrosła ze 150 latem 2022, 173 latem 2023, do 228 (z czego 183 stanowili pracownicy firmy – 55% zatrudnionych) .
Środki zgromadzone w ramach „Aktywnego TIM dla Przyjaciół 2024” trafiły w formie darowizn po 7013 zł do 7 fundacji. Jedną wskazała najlepsza spośród drużyn dostawców firmy. Pod opieką pozostałych znajdują się członkowie rodzin pracowników firmy oraz jeden z pracowników – wszyscy wymagający długotrwałej rehabilitacji.
TIM Mikołajów
W 2024 r. firma kontynuowała tradycję świątecznej inicjatywy charytatywnej. Po raz piąty zrezygnowano z zakupu prezentów dla klientów, przeznaczając zgromadzone środki na działania społeczne. Zebrane fundusze, wzbogacone o wsparcie od producentów współpracujących z TIM.pl, zostały przekazane lokalnym organizacjom. Ostateczny wybór beneficjentów należał do klientów firmy i pozostałych internautów, którzy w ankiecie na TIM.pl mogli głosować na 1 z 3 instytucji nominowanych przez pracowników poszczególnych biur handlowych.
Wśród beneficjentów znalazły się m.in. hospicja, stowarzyszenia i fundacje niosące pomoc chorym dzieciom oraz dorosłym, organizacje kulturalne, schroniska dla zwierząt.
Do projektu dołączyło ponad 54 partnerów, których zaangażowanie sprawiło, że budżet akcji wzrósł do 333 000 zł. 17 beneficjentów otrzymało po 18 000 zł, a dodatkowe wsparcie po 9 000 zł trafiło do 3 organizacji o wysokiej pozycji w skali kraju. Łącznie, w pięciu edycjach TIM-u Mikołajów pomoc otrzymały 93 organizacje z całej Polski, a przekazane środki przekroczyły 1,7 mln zł. Inicjatywa zdobyła aprobatę nie tylko partnerów biznesowych, ale również klientów. Świadczy o tym rekordowa liczba głosów w ankiecie na TIM.pl – ponad 57 000 (wzrost o 103% w porównaniu z edycją 2023).
Program grantowy
Firma dwa razy w roku umożliwia pracownikom zgłaszanie pomysłów i projektów wspierających lokalne społeczności. Proponowane inicjatywy mogą dotyczyć obszarów takich jak edukacja, zdrowie, ekologia, kultura oraz działania pomocowe.
W każdej edycji programu przyznawane są granty w wysokości od 1000 do 6000 zł. Dofinansowanie otrzymują maksymalnie cztery projekty. O tym, które inicjatywy zostaną nagrodzone, decydują pracownicy poprzez głosowanie w intranecie. Dodatkowo, Zarząd ma możliwość przyznania specjalnej nagrody dla projektu, który nie otrzymał grantu lub zasługuje na dodatkowe wsparcie. Dotychczas, w ramach 11 edycji programu, granty otrzymały łącznie 64 inicjatywy.
W 2024 roku łączna wartość przekazanych grantów wyniosła 50 000 zł. Środki te posłużyły do finansowania różnorodnych inicjatyw, w tym pomocy osobom niewidomym i słabowidzącym, wsparcia jednostki OSP poprzez doposażenie w niezbędny sprzęt, dożywiania dzieci i młodzieży oraz udzielenia pomocy ratownikom wodnym po akcji powodziowej.
Dzięki programowi grantowemu firma umocniła swoją obecność w lokalnych społecznościach, w których żyją i pracują jej pracownicy. Jednocześnie pozwoliła im lepiej zrozumieć potrzeby otoczenia. Program będzie kontynuowany również w 2025 roku.
Kampania społeczna i inicjatywa edukacyjna, której celem jest zwiększenie świadomości nt. zagrożeń związanych z użytkowaniem instalacji elektrycznych. Zainicjowana przez firmę i portal Łączy nas napięcie, skierowana i do elektryków, i do laików. Przeprowadzono badanie obejmujące 1600 producentów, elektroinstalatorów i konsumentów w celu oceny stanu bezpieczeństwa instalacji elektrycznych w Polsce. Wyniki zostały przedstawione w raporcie, który bazuje na 3 blokach tematycznych (wiedza, finanse i bezpieczeństwo).
Do kampanii dołączyło 14 partnerów z branży, a jej efektem jest także baza wiedzy, dostępna na https://laczynasnapiecie.pl/blog. W planach webinaria oraz materiały dla szkół.
Dzięki kampanii zwiększono świadomość społeczną na temat zagrożeń związanych z instalacjami elektrycznymi. Raport ujawnił kluczowe problemy, takie jak brak regularnych przeglądów, przestarzałe nawyki oraz brak wiedzy użytkowników na temat budowy i eksploatacji instalacji. Wyniki badania dotarły do szerokiego grona odbiorców, w tym branży elektrotechnicznej, instytucji edukacyjnych i konsumentów.
Kampania zapoczątkowała ważną dyskusję na temat konieczności zmian w systemie szkolenia elektryków oraz wprowadzenia surowszych norm dotyczących przeglądów instalacji. Inicjatywa cieszy się wsparciem ekspertów, mediów branżowych oraz instytucji naukowych, co zwiększa jej skuteczność i zasięg.


